VOSZ
2026. okt. 7.

Fontos változások jöhetnek a kata szabályozásában

Megnyílt a kisadózó egyéni vállalkozók tételes adójáról (kata) szóló törvénytervezet társadalmi egyeztetése, amely újrafogalmazza a legkisebb vállalkozók közteherviselésére vonatkozó szabályokat; az egyeztetés határideje október 14. A kormány döntött a vagyonadóról és a sportolók adókönnyítésének eltörléséről is.

Olyan adórendszer kialakítása a cél, amely egyszerűbb szabályokra, tisztességes közteherviselésre és kevesebb kivételre épül. Valódi biztonságot jelent azoknak, akik befizetik közterheiket, a kiemelkedően vagyonos emberektől pedig szolidaritást kér – olvasható a kormány.hu oldalon megjelent összefoglalóban.

Ismét többen választhatják a katát

Újra széles körben lesz elérhető a kisadózók tételes adója, amely így több mint 100 ezer kisvállalkozónak kínál egyszerű és kiszámítható adózási formát. Újra választhatják a katát a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok és egyetemisták, akik nemcsak magánszemélyeknek, hanem cégeknek és más szervezeteknek is számlázhatnak majd.

Az adónem változásai közé tartozik, hogy a főállású katások havi tételes adója 100 ezer forint lesz, de a kizárólag magánszemélyeknek számlázó vállalkozóknak átmenetileg jövőre csak havi 75 ezer forintot kell fizetniük. 2028-tól nekik is 100 ezer forint lesz a havi kötelezettségük. A mellékállású katásoknak havi 50 ezret kell adózniuk.

A cégeknek és szervezeteknek számlázó katások bevételeit 15 százalékos adó terheli, de ebbe beleszámít a befizetett kata. Azaz egy főállású katás vállalkozónak évi 8 millió forint bevételig csak a havi 100 ezer forintos katát kell megfizetnie. A katát a korábbi évi 18 millió forint helyett már évi 22 millió forint bevételig választhatják a vállalkozók.

Megemeli a kormány azt az alapösszeget, amelyre a katát választó adózók táppénzének, anyasági ellátásának és nyugdíjának kiszámítása épül.

A kata szabályozás legfontosabb változásait Barabás Tamás, a VOSZ elnökhelyettese infografikán foglalta össze. Ezt érdemes átnézni, mert most lehetőség van arra, hogy a vállalkozói szempontok és észrevételek is megjelenjenek a végleges szabályozásban.

Vagyonadó, valós forgalmi érték alapján

A vagyonadót azoknak kell fizetniük, akiknek a vagyona nagyobb egymilliárd forintnál. Nekik az egymilliárd fölötti vagyon egy százalékát kell fizetniük. Az adóalapot a teljes vagyon alapján határozzák meg, beleszámítva minden itthon és külföldön birtokolt, személyes vagy vagyonkezelőkhöz rendelt vagyonelemet, az ingatlanoktól a befektetéseken át a társasági részesedésekig. A szupergazdagoknak a 100 milliárd forint fölötti vagyonrész adókulcsa másfél százalék lesz.

Az adóalap megállapítását részletes, elsősorban a valós forgalmi értékre alapozó szabályok segítik, mind az ingatlanok, mind a társasági részesedések esetén. A kettős adóztatás elkerülése érdekében az ingatlan és a gépjármű után fizetett adók levonhatók a fizetendő összegből.

A vagyonadót minden évben augusztus végén kell megfizetni, az első ilyen kötelezettség 2027. augusztus 31-én lesz, az idei december 31-ei állapot alapján. Bevallást csak azoknak kell készíteniük, akiknek a vagyona eléri az egymilliárd forintot. A becslések szerint az intézkedés mintegy 15 ezer embert érint. Akinek nincs ekkora vagyona, annak ezzel nincs tennivalója.

Igazságosabb lesz az ekho

Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás egy másik adókedvezmény, amely az eredeti elképzelés szerint a nem rendszeres, sok kisebb megbízásból élő, szellemi kreatív munkát végzők, így újságírók, művészek, előadók adóterheit enyhíti. A körbe bekerültek a sportolók is, akiknél az ekho választásának határát néhány éve az általános évi 60 millióról 500 millióig emelték. 2027-től az ő esetükben is visszaáll a 60 milliós felső határ, hogy megszűnjenek az indokolatlan kivételek.

Elindult a társadalmi egyeztetés

A javaslatokat a kormány társadalmi egyeztetésre bocsátja, a vagyonadóra vonatkozó tervezet itt, a katára vonatkozó itt érhető el.